Published by admin on Sierpień 8, 2019

Izotonik dla wszystkich?

W czasie ćwiczeń fizycznych tracimy duże ilości wody. Prócz płynów, w trakcie wysiłku tracimy też wartościowe składniki mineralne, tj. chlor, potas, magnez, sód a także wapń, a z nimi również pewne witaminy. Najodpowiedniejszym sposobem na uzupełnienie deficytu płynów będą napoje izotoniczne. Jest to napój, którego zgęszczenie jest podobne, jak kondensacja płynów ustrojowych w naszym organizmie. Napoje izotoniczne – prócz wody – mieszczą również koniecznie minerały oraz węglowodany, niekiedy dodatkowo witaminy.

sport jako hobby

Autor: Peter Mooney
Źródło: http://www.flickr.com
W wypadku niedostatecznego zapewniania wody, wydajność organizmu szybko spada. Nawet niewielkie odwodnienie może być niebezpieczne dla zdrowia. Gdy utracimy taką ilość płynów, jaka odpowiada pięciu procentom masy ciała, wydolność organizmu spadnie aż o 30 %. Drugim istotnym składnikiem tego rodzaju napitków jest sód. To dzięki niemu wypijana woda zostaje skutecznie wchłoniętą. Jest on też ważny do utrzymania równowagi elektrolitów. W czasie ćwiczeń fizycznych sód umożliwia utrzymanie należytej temperatury organizmu. Oprócz sodu, w napojach izotonicznych znajduje się również potas, który także bierze udział w wielu procesach niezbędnych do poprawnego funkcjonowania układu mięśniowego oraz nerwowego.

W czasie treningów w organizmie ubywa wody, ciało przegrzewa się, natomiast zapasy węglowodanów maleją. Wskutek tego odczuwamy przemęczenie.

Trening

Autor: Butz.2013
Źródło: http://www.flickr.com

Popijanie napojów izotonicznych jest w stanie uczucie to opóźnić poprzez dostarczenie łatwo dostępnej energii jak też uzupełnienie niedostatków płynów.

Rodzaj płynu przyjmowanego podczas treningu, zależy od rodzaju jak też intensywności wysiłku, który podejmujemy. Osoby jakie stosują intensywne obciążenie utrzymujące się do jednej godziny, takie jak gimnastyka przy muzyce, pływanie, jogging, potrzebują jedynie uzupełnienia płynów. W tym wypadku dobrze jest pić wodę, herbatkę bądź rozcieńczony sok. Nie ma wymogu uzupełniania węglowodanów i elektrolitów.

Przy ćwiczeniach utrzymujących się dłużej – powyżej godziny (przykładowo piłka nożna, wyścigi na dłuższe dystanse, rowerki stacjonarne), konieczne będzie uzupełnianie płynów oraz węglowodanów. Zapobiega to odwodnieniu, przegrzaniu i spadkowi energii. Niedostatek węglowodanów przy tego typu trudach może spowodować obniżenie formy.

#ćwiczenia#elektrolity#minerały#składniki mineralne#trening